przejdź do menu przejdź do treści przejdź do kontaktu
Niemal 4 mln euro na rozwój i produkcję polskich projektów filmowych

Niemal 4 mln euro na rozwój i produkcję polskich projektów filmowych

Od 2007 roku program MEDIA (obecnie Kreatywna Europa – komponent MEDIA) zainwestował niemal 4 mln euro w rozwój i produkcję polskich projektów filmowych: animacji, dokumentów kreatywnych, filmów fabularnych i seriali telewizyjnych.

Na długiej liście dofinansowanych projektów widnieje aż 95 tytułów. Część z nich znajduje się wciąż na etapie developmentu, produkcji lub postprodukcji. Inne odbywają festiwalowe tournée lub odliczają miesiące do swojej premiery. Pozostałe mieliście z pewnością szanse zobaczyć w kinie, telewizji lub podczas jednego z festiwali filmowych. Tytuły te zyskały szerokie uznanie krytyki filmowej w Polsce i za granicą, zdobywając liczne nagrody i nominacje m.in. w Polsce, Berlinie, Cannes, a także w Hollywood.

Sukcesy odnoszone przez polskich producentów i realizatorów filmowych oraz rozwój rodzimego rynku przyczynił się do zakwalifikowania Polski do grupy krajów o średniej zdolności produkcyjnej, określonej przez Komisję Europejską na podstawie badań przedstawionych przez Europejskie Obserwatorium Audiowizualne. Oznacza to, że zdolność produkcyjna naszego kraju oceniana jest na równi ze zdolnością takich krajów, jak: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Irlandia, Norwegia, Holandia oraz Szwecja.

W ramach bieżącej edycji programu Kreatywna Europa (rozpisanej na lata 2014-2020) dofinansowanie zostało przyznane 11 projektom dokumentów kreatywnych, 7 projektom fabularnym oraz 4 animacjom. Wśród nich znalazły się m.in. „Zjednoczone stany miłości” Tomasza Wasilewskiego (Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz, Berlinale 2016), „Królowa ciszy” Agnieszki Zwiefki (Srebrny Róg oraz nagroda za najlepsze zdjęcia, KFF 2015), „Walka z Szatanem” Konrada Szołajskiego (nominowany do Złotego Lajkonika, KFF 2016).

Wiele projektów, które otrzymały wsparcie jeszcze w poprzedniej edycji programu – MEDIA 2007-2013, miało swoje premiery dopiero w tym i poprzednim roku. Należą do nich m.in.: dokument Pawła Łozińskiego – „Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham” (nominowany do Złotego Lajkonika, KFF 2016), czarno-biały obraz Piotra Dumały – „Ederly” (nominowany do Grand Prix, FFG 2016), „Bracia” Wojciecha Staronia (Nagroda Specjalna, MFF w Locarno 2015), „Nadejdą lepsze czasy” Hanny Polak (Nagroda Millenium, DOCS Against Gravity Film Fetsival 2015) oraz „Łowcy miodu” Krystiana Matyska (nominowany do PANDA Awards, Wildscreen 2016). Ze zniecierpliwieniem czekamy również na premiery „Pokotu” w reż. Agnieszki Holland, „Niemego” w reż. Bartka Konopki, pierwszej pełnometrażowej animacja malarskiej na świecie, czyli „Loving Vincent” w reż. Doroty Kobieli, „Szatan kazał tańczyć” w reż. Katarzyny Rosłaniec, animacji powstałej w oparciu o książkę Ryszarda Kapuścińskiego -„Another Day of Life” w reż. Raúla De La Fuente i Damiana Nenowa, dokumentu opowiadającym o Maxie Linderze „I am Max” Edwarda Porembnego i wielu, wielu innych świetnie zapowiadających się filmów.

Ponadto na liście dawniejszych realizacji powstałych przy unijnym wsparciu programu MEDIA znajdują się takie pozycje, jak: nominowany do Oscara „Królik po berlińsku” Bartka Konopki, podbijający Polską Akademię Filmową w 2010 „Dom zły” Wojciecha Smarzowskiego, zdobywające uznanie amerykańskiej (i nie tylko) krytyki filmowej „Dotknięcie Anioła” Marka Tomasza Pawłowskiego czy zdobywający wyróżnienie specjalne w Konkursie Filmów Polskich w Krakowie w 2010 „Esterhazy” Izabeli Plucińskiej.

Wymienione powyżej tytułu stanowią tylko część z wszystkich dofinansowanych polskich projektów filmowych. Jesteśmy dumni z każdego z nich. Informacje o współfinansowanych działaniach, znajdują się w zakładce DOFINANSOWANE PROJEKTY. Dodatkowo polecamy lekturę publikacji o dofinansowanych projektach w 2015 i 2014 roku.

Otrzymanie dofinansowania z programu Kreatywna Europa – komponent MEDIA wiąże się nie tylko z otrzymaniem grantu na realizację projektu, ale także z nadaniem projektowi swoistej gwarancji wysokiej wartości. Oflagowanie projektu logotypem programu – rozpoznawalnym w międzynarodowym środowisku audiowizualnym – wiąże się z prestiżem, co także umożliwia łatwiejsze dotarcie do innych źródeł finansowania, a także do potencjalnych partnerów czy koproducentów.

#MEDIA25_Poland 

Przeczytaj również:

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close